Lekcja przyrody w klasie VI odbyła się nieco inaczej jak zwykle. Tym razem wybraliśmy się do pobliskiej elektrowni wodnej i tam omawialiśmy istniejące odnawialne źródła energii.
W naszej wsi należy do nich mała elektrownia wodna, która służy do wytwarzania energii elektrycznej. Jej szkodliwość jest znacznie mniejsza niż elektrowni która spala węgiel, ropę czy gaz. Zasada działania elektrowni i produkcja prądu z energii wody jest prosta. Woda wpływa na łopatki turbiny i napędza ją, ona zaś napędza generator wytwarzający energię elektryczną. Następnie woda odprowadzana jest z powrotem do koryta rzeki i płynie dalej zaś powstała energia elektryczna przekazywana jest do sieci energoelektrycznej.
Uczniowie klasy trzeciej na zajęciach koła ekologicznego wyruszyli wraz z nauczycielem na poszukiwanie źródeł odnawialnej energii w Staświnach. Udało nam się zlokalizować kolektor słoneczny zamontowany na jednym z domów. Jest on nieszkodliwy dla środowiska i umożliwia uzyskanie ciepłej wody bez rachunków i opłat. Dotarliśmy również do elektrowni wodnej, gdzie z bliska mogliśmy przyjrzeć jej pracy. W naszej szkole w tym roku zamontowano ekologiczny piec na opał zwany pelletem. Jest to naturalne, czyste ekologiczne paliwo pochodzące w 100% z drewna. Powstaje w procesie prasowania pod dużym ciśnieniem trocin i wiórów na granulat o średnicy 6-8 mm, nie zawiera w sobie żadnych chemicznych dodatków typu kleje, lakiery i jest pełnowartościowym materiałem opałowym powstałym z odpadów drewnianych. Nie emituje szkodliwych spalin, ma również niską zawartość popiołu do 1%, będącego wartościowym nawozem mineralnym. Ogrzewanie pomieszczeń przy użyciu pelletów to obecnie jeden z najbardziej ekonomicznych sposobów uzyskania energii cieplnej dla budynków mieszkalnych. Podsumowaniem naszych wiadomości było utworzenie gazetki ściennej w korytarzu szkoły na temat OZE.
Izabela Puka